Treća Uskrsna nedjelja
- Detalji
- Objavljeno 15 Travanj 2018
- Napisao/la Dražen Đukić
Na Uskrs, Bog je Isusa, koga su ljudi raspeli, uskrisio i učinio Gospodarem svega stvorenoga. Vazmeno (Vazam je prijelaz, dinamika prijelaza, iz smrti u život, iz mraka u svjetlo, iz ropstva u slobodan život) je vrijeme upravo prigoda dubljeg ulaženja u otajstvo Uskrsloga. Proživljavati vazmeno vrijeme znači obnoviti svoju Vjeru u uskrsloga Krista koji živi među nama. U svim vazmenim nedjeljama, Crkva nam u biblijskim porukama upućuje poziv na obraćenje. Temeljni zaokret obraćenja je, odricanje od grijeha i okretanje k Bogu. Ali to nije dovoljno, jer obraćenje treba biti trajan proces. Obraćenje je dakle, trajno njegovan život, sav okrenut k Bogu. To znači ujedno i obnavljati svoju bratsku ljubav. Treba živjeti okrenut prema svojoj braći ljudima: živjeti s ljudima – u obitelji, u zgradi, u ulici, u gradu, na poslu, u samostanu, u Crkvi, u župi, svuda. Da, baš živjeti s ljudima, a ne, okrenuti od njih: otuđeni, razdvojeni, rasrđeni, odljuđeni…No, uljudnost je danas sve manje na djelu. A prvi plod našeg uskrsavanja upravo bi trebala biti uljudnost. Isus je došao promijeniti „popraviti“ svijet. Njega treba promijeniti, ponovo roditi. Sv. Pavao će reći da cijeli svemir vapi za novim rođenjem. U čovjeku treba uskrsnuti „novi čovjek,“ prijatelj, brat, čovjek mira, pitomi čovjek, čovjek slika Božja… Sve ovo u nama drijema, sve je to u nama skriveno kao potencijal! Ali, kako to oživjeti, kako sve to uskrsnuti? Isus nam pokazuje svojim životom i događajem svojeg uskrsnuća. Isusa Bog i Božja ljubav uskrisuje. Isus sam posjeduje ljubav koja se sjedinjuje s Božanskom ljubavlju i njega uskrisuje. Dakle, od nas samih, od naše ljubavi, od naših osjećaja i želja, od našeg stanja: radosti, muke ili smrti, zavisit će i naša želja za uskrsnućem. Isus uskrisuje u ljubavi i prijateljstvu. Božansko prijateljstvo uskrsnulo ga je. I čovjeka ljubav i prijateljstvo uskrisuje. Ništa drugo. Čovjek živi iz ljubavi i za ljubav. I ono, definitivno uskrsnuće ostvarit će se u sjedinjenju s Apsolutnom Ljubavlju – s Bogom.
Najava
Isus je garantirao svojim učenicima da će biti tamo gdje su dva ili tri skupljena u njegovo ime. To jest, gdje su god dva ili tri okupljena u ime ljubavi i dobrote, tamo je Bog. On je uskrsnuo i on je trajno s nama. Bez uskrsnuća Isus ne bi bio sa svim ljudima, u njihovoj duši, posvuda. Tako je i s nama, samo nas uskrsnuće čini univerzalnim kao što je univerzalna ljubav i Bog. Samo Bog uskrisuje jer je Apsolutna ljubav. Naša je ljubav nejaka za uskrsnuće, ali je jaka da nas približi i ugradi u Isusovu ljubav. On je došao da s njime svi uskrsnemo.
Tumačenje čitanja
Prvo čitanje (Dj 3, 13-15. 17-18)
Čitanje Djela apostolska
Današnje 1. čitanje, iz Djela apostolskih, donosi odlomak iz „Petrova govora“ u Hramu. Apostol Petar zajedno s Ivanom, ozdravi hroma čovjeka koji je sjedio i prosio milostinju od onih koji ulaze u Hram. Petar mu reče: „ Srebra i zlata nema u mene, ali što imam – to ti dajem: u ime Isusa Nazarećanina hodaj!“ Hromi je ustao,.. „te uđe s njima u Hram hodajući…“ Sav narod je zapanjeno gledao što se dogodilo. Petar se tada obrati narodu. On im reče da se ne čude i da on nije svojom snagom i svojom pobožnošću postigao da hromi prohoda, nego da je to djelo Isusa Krista. „Isusa kojega vi probodoste…vi se odrekoste Sveca i Pravednika…začetnika života ubiste.“ I dalje im Petar kaže: „Bog ga uskrisi od mrtvih, čemu smo mi svjedoci.“ Oni apostoli su svjedoci Kristova uskrsnuća, Kristove snage i njegova Božjega djela. Vjera u njega vratila je zdravlje hromu čovjeku. To Isusovo djelo po apostolima, otvara oči vjere i drugima koji im se pridružuju u zajednicu vjernika. Petar ih podsjeća na njihov veliki grijeh: „Začetnika života ubiste.“ Govori im Petar: da ljudi mogu počiniti zlo i nesvjesno, iz neznanja. Među onima koji su slušali Petra, bilo je sigurno takvih. Milosrdni Bog oprašta grijehe onih koji se iskreno pokaju, ali se trebaju suočiti s činjenicom. Baraba je pušten na slobodu, a Isus je osuđen na smrt. „Pokajte se dakle i obratite, da se izbrišu grijesi vaši.“ Petrov govor je poziv na obraćenje. Obraćenjem čovjek ostvaruje duhovni obrat (usp. Mt 3,2+). Krist je predan smrti, no Bog ga je uskrisio. Božji naum s čovjekom se ostvaruje, po Sinu. Kršćanska zajednica daje svjedočanstvo o njegovu uskrsnuću. Nova zajednica postaje „kvasac“ za sve ljude – za „novo“ čovječanstvo. Zazivanje imena Isusova upućuje na njegovu moć (Lk 9,49). Da bi se takvo zazivanje udjelotvorilo, potrebna je vjera pozivatelja (usp. Mt 8,10+). Ovo je govor i za nas danas: u svim svojim mislima i osjećajima, djelima i riječima, trebamo biti u trajnom opredjeljenju za Krista.
Drugo čitanje (1Iv 2, 1-5a)
Prve poslanice svetoga Ivana apostola
Drugo današnje čitanje, donosi dio iz Prve Ivanove poslanice i govori o spoznaji da vjera iskazuje cjelokupno čovjekovo djelovanje, tako da ono postaje kriterij po kojemu se prepoznaje život u Kristu. Riječ je o ljubavi Božjoj prema nama. Uvjet je: čuvati zapovijedi Božje, osobito ljubav. Ivan naprosto moli, sućutno, svakoga da ne griješi. A ako tko i sagriješi neka se ne prepušta grijehu, a najmanje očaju, jer „Zagovornika imamo kod Oca – Isusa Krista, Pravednika…On je pomirnica za grijehe naše i ne samo naše nego i grijehe cijeloga svijeta.“ Dakle, ovo znači da je izbjegavanje grijeha put prema zajedništvu s Ocem i Sinom. Krist nas pomiruje s Bogom. Umro je radi naših grijeha. On nas uvijek zagovara kod Oca i moli za nas milost obraćenja. Odgovoriti njegovoj ljubavi znači moramo mijenjati svoj život, prema njegovom životu na zemlji. On može uvijek ponoviti svoj uskrs u nama. Onaj tko čuva Božje zapovijedi, osobito ljubav, ima Božju ljubav do savršenstva.
Evanđelje (Lk 24, 35-49)
Čitanje svetog Evanđelja po Luki
U ono vrijeme: Učenici su Isusovi pripovijedali što se dogodilo na putu i kako ga prepoznaše u lomljenju kruha. Dok su oni o tom razgovarali, stane Isus posred njih i reče im: „Mir vama!“ Oni, zbunjeni i prestrašeni, pomisliše da vide duha. Reče im Isus: „Zašto se prepadoste? Zašto vam sumnje obuzimaju srce? Pogledajte ruke moje i noge! Ta ja sam! Opipajte me i vidite jer duh tijela ni kostiju nema kao što vidite da ja imam.“ Rekavši to, pokaza im ruke i noge. I dok oni od radosti još nisu vjerovali, nego se čudom čudili, on im reče: „Imate li ovdje što za jelo?“ Oni mu pruže komad pečene ribe. On uzme i pred njima pojede. Nato im reče: „To je ono što sam vam govorio dok sam još bio s vama: treba da se ispuni sve što je u Mojsijevu Zakonu, u Prorocima i Psalmima o meni napisano.“ Tada im otvori pamet da razumiju Pisma te im reče: „Ovako je pisano: ’Krist će trpjeti i treći dan ustati od mrtvih, i u njegovo će se ime propovijedati obraćenje i otpuštenje grijeha po svim narodima počevši od Jeruzalema.’ Vi ste tomu svjedoci.“ Riječ Gospodnja.
Zaključak:
Isusa otkrivamo u lomljenju kruha ne kao stranca, nego kao onoga koji nam daje život, kao onoga koji uvijek iznova čini da naša srca „gore,“ koji nas ispunja besmrtnom nadom i čini da naš korak uvijek bude svjež i lak. I dvojica su učenika nakon susreta s Uskrslim, nakon lomljenja kruha ustala i pohitala prema Jeruzalemu. I mi, srca preobraženih radošću uskrsnuća, hitamo dijeliti ono što smo primili: neizmjernu blizinu Uskrsloga koja hrani, svjedoči, tumači i ispunja nadom. A nada uskrsnuća je sposobna preobražavati živote i svijet. Čovjek je u prvom stvaranju postao živo biće tek kada je Bog u njega udahnuo „dah života.“ Sada se, u Uskrsu, ta gesta ponavlja. Novi će Duh Krista uskrsloga, snagom oproštenja, istjerati iz čovjeka svaku silu grijeha i đavla. Praštanje i pomirenje pripadaju stvarnosti koja već u ovom životu jamči puninu radosti, a korijeni su one novosti koju nam donosi uskrsli Gospodin. Svaki puta kada se događa praštanje, posvuda gdje se ljudi izmiruju, najjasnije se svjedoči „ novi svijet.“ Uskrsloga Gospodina prepoznajemo po njegovoj ljubavi koja je za nas bila raspeta i probodena. Želimo da i on nas prepozna na kraju našega zemaljskoga puta. Bit ćemo prepoznati ne po ljepoti svoga lica i skladnoj građi svoga tijela, nego po onomu što smo u tijelu učinili za sebe i za drugoga. Bit ćemo prepoznati po tragu ljubavi koji smo iza sebe ostavili u povijesti, po svjedočanstvu dobrote nad kojom smrt nema i ne može imati zadnju riječ. Za sve to, u zemaljskom životu, moramo se hraniti razlomljenim kruhom – Kristom.